UNIT KERJAYA KAUNSELING


1. Pengenalan Unit Kerjaya & Kaunseling
  • Unit Kerjaya dan Kaunseling UiTM Cawangan Selangor Kampus Puncak Alam telah mula beroperasi pada 1 Jun 2009. Lokasinya ialah di Aras 4 Plaza Satelit B. Namun begitu, mulai 8 Mei 2017 Unit Kerjaya dan Kaunseling telah dipindahkan ke Aras 4 Pejabat Rektorat, Bangunan Fakulti Farmasi 1 (FF1) dan diketuai oleh Timbalan Ketua Pegawai Psikologi. Manakala lokasi di Puncak Perdana pula terletak di Blok 4 Laman D Kolej Jasmine, Pejabat Rektor & Pentadbiran (bersebelahan Pejabat Penolong Naib Canselor dan Pentadbiran).
  • Warga Unit Kerjaya dan Kaunseling terdiri daripada seorang (1) Ketua Unit (Encik Sulaiman Selamat), diikuti tiga (3) orang Pegawai Psikologi Kanan yang bertugas di Kampus Puncak Alam (Puan Azila Bakri, Puan Dyg Suzana Awang dan Encik Ardey Agimin) manakala seorang (1) Pegawai Psikologi Kanan di Kampus Puncak Perdana (Cik Norrazila Razuan). Seterusnya seramai empat (4) orang Pegawai Psikologi bertugas di Kampus Puncak Alam (Encik Nik Muhammad Asyraaf ‘Ataullah Bin Nik Adli, Cik Izzati Shaharuddin, Puan Ummi Khadijah Ali dan Puan Farah Farhanah Abdul Aziz). Urusan pentadbiran pula dikendalikan oleh seorang (1) Pembantu Tadbir (Encik Norhamshah Mohd Hassan).        

2. Objektif Unit Kerjaya & Kaunseling
  • Menyediakan perkhidmatan kaunseling yang terbaik kepada semua pelajar yang memerlukan bantuan agar dapat menjalankan kehidupan yang lebih sejahtera.
  • Membantu pelajar untuk mendapatkan matlamat kerjaya yang tepat, meningkatkan kesedaran gradúan untuk membuat persediaan kerjaya dan mendapatkan peluang tawaran pekerjaan untuk gradúan melalui hubungan baik dengan pihak industri.
  • Membantu meningkatkan kebolehpasaran graduan dan penempatan pekerjaan
  • Membantu meningkatkan pembangunan diri dan personaliti pelajar menjadi lebih berwibawa, seimbang, efektif dan produktif.

3. Peranan dan Fungsi Unit Kerjaya & Kaunseling
  • Unit ini berperanan dalam memberikan perkhidmatan Kerjaya dan Kaunseling serta melaksanakan program-program pembangunan bagi mewujudkan graduan yang bersifat holistik.


Kami beritizam untuk mencapai kehendak dan keperluan pelanggan melalui penyampaian perkhidmatan seperti piagam pelanggan berikut:

  • Memastikan kualiti sesi kaunseling/konsultasi berada pada tahap 4 (terbaik) atau tahap 5 (sangat baik) dalam skala 1 hingga 5 berdasarkan penilaian klien.
  • Memastikan kerahsiaan maklumat klien dipelihara kecuali perkara-perkara yang mendatangkan mudarat pada diri dan orang lain atau yang menyalahi undang-undang seperti yang termaktub dalam Kod Etika Lembaga Kaunselor
  • Memastikan laporan pentadbiran sesi kaunseling disediakan dalam tempoh 3 hari bekerja selepas sesi atas permintaan klien
  • Memastikan kes rujukan dikendalikan dalam tempoh 3 hari selepas penerimaan permohonan tertakluk kepada persetujuan klien
  • Memastikan kualiti penganjuran program kerjaya dan kaunseling berada pada tahap 4 (baik) atau tahap 5 (sangat baik) dalam skala 1 hingga 5 berdasarkan penilaian peserta

1.  Perkhidmatan Kaunseling

  • Ceramah Kaunseling
  • Klinik Kaunseling
  • Transisi Ke Universiti
  • Counseling Outreach - Counsellor Care (UKKCC)
  • Counselling Outreach – F2F
  • Seminar Kaunseling
  • Artikel Kaunseling

2.  Perkhidmatan Kerjaya
  • Bengkel Kerjaya Career Readiness Workshop (Ready2Work)
  • Data Status Penempatan Pekerjaan
  • Direktori Majikan
  • Hebahan/Promosi Program Kerjaya di Media Sosial UKK
  • Online Platform for Internship Placement (OP4IP)
  • Pengiklanan Tawaran Penempatan Pekerjaan/Latihan Industri
  • Program Career Awareness by Learn & Develop (CAreerLeaD)
  • Program Faculty Team Up for Graduate Employability (Faculty Team-UP4GE)
  • Program Industries Connected for Graduate Employability Opportunities (ICON4GEO)
  • Program Penempatan Pekerjaan/ Latihan Industri
  • Artikel Kerjaya 

 

3.  Perkhidmatan Psikologi Staf
  • Program Pembangunan Diri Staf
  • Counseling Sharing Session  (CSS)
  • Aktiviti Kaunseling Komuniti
  • Seminar Psikologi/ Kaunseling
  •  Artikel Psikologi

4.  Kemudahan


Bilik Terapi: Creative Expressive Therapy Room




Bilik Kerjaya: Career Resources Room






BIL

NAMA

JAWATAN


NO. TEL. PEJABAT  

WHATSAPP BUSINESS

EMEL

1

SULAIMAN SELAMAT

KETUA UNIT (S 48)

0332584084  

  https://tinyurl.com/SulaimanSelamat   

sulaiman651@puncakalam.edu.m

2

AZILA BAKRI 

PEGAWAI PSIKOLOGI KANAN (S 44)       

0332584094 

http://tiny.cc/Azila_Bakri

azilabakri@puncakalam.uitm.edu.my

3

DYG SUZANA BT AWANG

PEGAWAI PSIKOLOGI KANAN (S 44)

0332584074 

  https://tinyurl.com/DygSuzana 

dsuzana@uitm.edu.my

4

ARDEY AGIMIN

PEGAWAI PSIKOLOGI KANAN (S 44)

0332584107 

https://tinyurl.com/ArdeyAgimin 

ardey337@uitm.edu.my 

5

NORRAZILA  BINTI RAZUAN

PEGAWAI PSIKOLOGI KANAN (S 44)

0379622326 

https://tinyurl.com/Norrazila 

norrazila@uitm.edu.my 

6

NIK MUHAMMAD ASYRAAF ‘ATAULLAH BIN NIK ADLI

PEGAWAI PSIKOLOGI (S 41)

0332584081 

https://tinyurl.com/NikMAsyraaf 

nikasyraaf@uitm.edu.my 

7

NUR IZZATI BINTI SHAHARUDDIN

PEGAWAI PSIKOLOGI (S 41)

0332584075 

http://tiny.cc/Izzati_Shaharuddin 

izzatishaharuddin@uitm.edu.my 

 

STAF PENTADBIRAN

1

NORHAMSHAH BIN MOHD HASSAN

PEMBANTU TADBIR (N 19)

03-32584069

 

norhamshah3710@uitm.edu.my 

 

 LAIN-LAIN TALIAN

1

NO FAX UNIT KERJAYA & KAUNSELING

 03-3258 4154

2

NO TELEFON POLIS BANTUAN

 03-3258 4444









 
 

Klik Banner Untuk Bahan Penerbitan Unit








This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.



This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.



This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.

Contact Us

Universiti Teknologi MARA Cawangan Selangor
Kampus Puncak Alam, 42300 Bandar Puncak Alam,
Selangor, Malaysia

Emel: korporatucs@uitm.edu.my

Tel: +603-3258 4000